The visual turn har i olika vetenskapliga sammanhang fått beteckna insikten att inte bara skriftlig dokumentation och muntliga berättelser, utan också visuella ting – som tavlor, fotografier, föremål, video och hypermedia – kan tjänstgöra som empiriskt forskningsmaterial. Etnografin var tidigt inne på den vägen, redan före Sarah Pinks inflytelserika Visual Ethnography från 2001, men också de engelska idrottsforskarna Mike Huggins och Mike O'Mahoney insåg tidigt att närmare studier av det visuella skulle få betydelse för idrottshistorisk forskning (och naturligtvis historieforskningen i allmänhet). Redan 2006 kom O'Mahoneys Sport in the USSR: Physical Culture – Visual Culture, och ett par år senare kom Mike & Mike ut med ett Call for Papers till dels ett temanummer av The International Journal for the History of Sport, dels en konferens på samma tema, "The Visual Turn in Sports History". Vi utgår från att konferensen ägde rum som planerat, den 13–14 juni 2009 på University of Bristol; vi vet med bestämdhet att temanumret av IJHS kom ut, som nummer 8–9 2011, med temat "Sport and the Visual". Och i sedvanlig ordning har det temanumret utkommit i bokform som en antologi, The Visual in Sport, med Huggins och O'Mahony som redaktörer (Routledge). Vi bad Leif Yttergren, själv idrottshistoriker med intresse för bilder, om en recension, och han försåg prompt den här forskningsinriktningen med en passande svensk översättning av "visual", nämligen artefakt. Vår recensent uppskattar boken för dess innehåll, med 18 intresseväckande bidrag över 300 sidor, men klagar på den dåliga återgivningen av bildmaterialet – en berättigad invändning mot en bok med en uttalad visuell ambition – och på det ohemula priset.