Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Ta av dig Masken!: upplevelser vid en introspektiv studie
Swedish School of Sport and Health Sciences, GIH, Department of Sport and Health Sciences.
2012 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Sammanfattning

Denna studie genomfördes 2009, som en del i ett större projekt; ett konstnärligt och pedagogiskt utvecklingsprojekt på Teaterhögskolan (Stockholms Dramatiska Högskola).

 

Syfte och frågeställningar

Syftet med min studie är att fånga upp och analysera mina egna upplevelser, vid arbete med kroppslig gestaltning, utifrån Viewpoints, Mask och kostym/Karaktär.

Vad gör arbete med Viewpoints för min upplevelse vid kroppslig gestaltning? 

Vad gör arbete med Mask och kostym/Karaktär för min upplevelse vid kroppslig gestaltning?

Vilka moment upplever jag som speciellt kritiska?                                                   

Hur förändras mina upplevelser under processens gång?

 

Metod

Studien bygger på att jag har gjort en deltagande observation, med hjälp av introspektion. Jag har gjort en så kallad samtida introspektion. Forskarsubjektet och forskningsobjektet är en och samma person, vilket kallas för forskarintrospektion. Empirin utgörs av den förda fältdagboken, varur jag valt ut ett antal av mina nedtecknade upplevelser att analysera och tolka.

 

Resultat

De tre metoderna Viewpoints, Mask och kostym/Karaktär väckte olika typer av känslor, sprungna ur affekter. Ett kausalt samband kan ses mellan Viewpoints och de positiva affekterna glädje och intresse/nyfikenhet medan Mask och Kostym/karaktär oftare väckte starkt negativa affekter så som rädsla. De negativa affektupplevelserna var påtagligt kroppsliga. De negativa affekterna förändrades över tid, i slutet av min empiri ger jag uttryck för de positiva affekterna glädje och intresse/nyfikenhet, även i arbete med Mask och kostym/Karaktär. Genom att föra dagbok tydliggjordes mina ”förhandlingar” med mig själv, vad gäller min syn på och upplevelse av könskategorisering och heteronormativitet.

 

Slutsats

Viewpoints, Mask och kostym/Karaktär kan alla tre på sitt eget särskilda vis betraktas som kraftfulla pedagogiska redskap och bidra till personlig utveckling, när det gäller kroppslig gestaltning

Abstract [en]

Abstract

The following research was conducted 2009 as a part of a bigger project; a development work in the Arts at Teaterhögskolan (Stockholm Academy of Dramatic Arts).  

 

Aim

The aim with this research is to capture and analyze my own experiences during physical interpretation, based on work with Viewpoints, Mask and costume/Character.

How does work with Viewpoints affect my experiences, during physical interpretation?

How does work with Mask and costume/Character affect my experiences, during physical interpretation? What moments do I experience as extra critical? How does my sense of experiences change during the process?

 

Method

The research is built up on participant observation, through introspection. I have made a simultaneous introspection. The researcher and the subject of research is the same person, which is referred to as researcher introspection. The empirical material consists of my kept journal, from where I picked out a number of the noted experiences for analysis and interpretation.

 

Results

The three methods Viewpoints, Mask och costume/Character raised several kinds of emotions derived from affects. A causal connection can be noted between Viewpoints and the positive affects of joy and interest/curiosity whereas Mask and costume/Character more often generated strong negative affects such as fear. The experience of the negative affects was unmistakably physical. The negative affects transformed over time by the end of my empirical material I gave voice to the positive affects joy and interest/curiosity as well, when working with Mask or costume/Character. By keeping a journal my ongoing “negotiations” became obvious containing my view upon/ experience of categorizing gender and heteronormativity.

 

Conclusions

The three methods Viewpoints, Mask and costume/Character can all, in their own particular way, be seen as powerful educational tools and contribute to personal development, when it comes to physical interpretation.

Place, publisher, year, edition, pages
2012. , 75 p.
Series
Examensarbete, 2012:68
National Category
Performing Arts
Identifiers
URN: urn:nbn:se:gih:diva-2420OAI: oai:DiVA.org:gih-2420DiVA: diva2:560050
Educational program
Magister Education Program in Sport
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2012-10-11 Created: 2012-10-09 Last updated: 2013-04-29Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1322 kB)520 downloads
File information
File name FULLTEXT03.pdfFile size 1322 kBChecksum SHA-512
48bf48b50e42aa1b05d4f45ab9a0574c88b1a151e94702fd9bd2167a3c22a1e96a3c9c46fc2fbd2ec6199b5438efad1bcfac9150f4d6cfd01e152ad4d3aec583
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Rosén, Anna
By organisation
Department of Sport and Health Sciences
Performing Arts

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 708 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 610 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf